Plan een
vrijblijvend
gesprek...
Het levensverhaal centraal - Holistische aanpak - Inspiratie, zin & betekenis
Opleidingen & Coaching voor betekenisvol leven en werken

Hooggevoeligheid in de biografie

Het eerste boek over hooggevoeligheid dat ik 20 jaar geleden te pakken kreeg, was van Elaine Aaron, het heet 'Hoogsensitieve Personen' en heeft als ondertitel 'Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt'. Daarmee zette ze het destijds voor mij meteen neer. Waarom voelde ik me vaak anders dan anderen, waarom was ik zo snel moe en geprikkeld – zeg maar ronduit chagrijnig - zonder dat ik wist waarom?

In de loop van de tijd heb ik vooral vanwege mijn werk als opleider en coach ontdekt hoe subtiel en tegelijkertijd diepgaand hooggevoeligheid mijn leven beïnvloedt.

Als kind groeide ik op in een gezin waar de drie R’en, Rust – Reinheid – Regelmaat regel waren, en dat was misschien wat saai maar wel wat een gevoelig kind nodig heeft.

Als twintiger stortte ik me in het studentenleven maar deed wel stiekem een kort slaapje voordat we gingen stappen, anders hield ik het niet vol.

Als dertiger zat ik volop in de ontkenningsfase met werken, kinderen krijgen, verhuizen, verbouwen en nog eens verhuizen: de symptomen waren er wel - chronische mist van vermoeidheid, altijd met anderen bezig zijn en hoge eisen stellen, vooral aan mijzelf.

Als veertiger liep ik vast, wie was ik eigenlijk en hoe zag mijn leven eruit? Een feest van herkenning in het boek van Elaine Aron.

Als vijftiger dacht ik het inmiddels wel te weten, ik kende mijzelf en mijn levensverhaal beter en met een beetje rust nemen tussen de bedrijven door redde ik het wel zo’n beetje.

Maar nam ik het wel serieus en gaf ik het wel echt een plek in mijn leven?


In dit blog neem ik je graag een eindje mee in de kwaliteiten van hooggevoeligheid en hoe belangrijk het is eens te onderzoeken welke invloed het tot nog toe heeft gehad op je leven. Dit geeft je de sleutels in handen hoe je er bewuster mee kunt leven en er een kracht van kunt maken.

Hooggevoeligheid is als een aangeboren karaktereigenschap die je net zoals je andere eigenschappen, meeneemt je leven in en je al dan niet verder kunt ontwikkelen.

Als je hooggevoelig bent verloopt de prikkelverwerking in je zenuwstelsel anders. Hier valt heel veel over te zeggen maar in het kort komt het hier op neer: Je neemt prikkels of zintuigelijke informatie subtieler waar. Je verwerkt die informatie intenser en grondiger dan anderen die deze gevoeligheid niet of minder met zich meedragen. Voorbeelden:

•    Je voelt meteen bij binnenkomst de sfeer in een ruimte.
•    Je leeft je gemakkelijk in, bent empathisch.
•    Je hoort en ziet details die anderen niet opvallen.
•    Je huid is gevoeliger voor ruwe stoffen, labeltjes.
•    Je schrikt van harde geluiden.
•    Spanning en geweld op tv of films zijn al snel te overweldigend.

Deze opsomming is niet volledig en je hoeft ook niet overal een kruisje achter te zetten. Het gaat erom dat je alles dieper ervaart en voelt. Daarom ben je sneller overprikkeld dan anderen. Die prikkels komen trouwens niet alleen van de buitenwereld maar ook vanuit je innerlijk: je gedachten, je gevoelens, je organen. Dit was voor mij een enorme eye-opener!

Hooggevoeligheid is een neutrale eigenschap die ons niet minder of beter maakt dan anderen, maar afhankelijk van de situatie waarin we ons bevinden profiteren we ervan of hebben we er last van. Het komt trouwens niet alleen voor bij introverte maar ook bij extraverte persoonlijkheden! Het kan in een bepaalde periode in je leven toenemen of juist helemaal lijken te zijn verdwenen door de omstandigheden: je wilt meekomen in een druk gezin, in een vriendengroep, goed presteren op je werk, eist bepaalde dingen van jezelf hoe je je leven leidt.

Overprikkeling ligt tegenwoordig al snel op de loer. Onze westerse levensstijl is steeds minder verbonden met de natuur en natuurlijke ritmes. We staan voortdurend ‘aan’, gaan maar door, willen presteren en er is weinig ruimte om op de pauzeknop te drukken. Stress dus. Stress is voor hooggevoeligen nog veel ingrijpender dan voor anderen die in mindere mate gevoelig zijn.

Het is dus heel belangrijk om te weten wat hooggevoeligheid is en vervolgens inzicht te krijgen hoe het specifiek bij jóu werkt. Er zijn wel enkele algemene tips waarmee je meteen aan de slag kunt:

Algemene tips

•    Neem meer tijd en bouw verwerkingstijd in om je dag te verwerken.
•    Zorg voor voldoende momenten van rust & stilte en maak voldoende slaapuren.
•    Neem de signalen van je lichaam serieus.
•    Bedenk gezonde strategieën als je overprikkeling niet kunt vermijden. (Ik doe oortjes in met rustige muziek als ik in de trein stap, dat helpt me om ontspannen te reizen).
•    Creëer plekken en activiteiten waarmee je je kunt opladen.

Als zestiger weet ik inmiddels dat ik mijn gevoeligheid echt serieus moet nemen. Meer tijd, rust en slaap zijn geen luxe maar een must. Ik heb de neiging van alles te ‘moeten’ en te lang door te gaan, ‘is het zo wel goed genoeg? Ik weet nu beter op tijd te stoppen en te vertrouwen dat het echt wel goed genoeg is! (ook met het fine-tunen van deze blog ;).
De benefits zijn er ook: ik voel me energieker, leef en werk intuïtiever, spontaner en gemakkelijker. Zo kan ik mijn gevoeligheid nu als kracht zien en ervaar ik hoe dit mijn leven verrijkt. En af en toe kom ik nog eens een goed boek op het spoor, zoals bijvoorbeeld 'Leven met hooggevoeligheid' van Susan Marletta Hart.

Zet je verleden eens in het licht van je hooggevoeligheid en ontdek wat jij nodig hebt om van je hooggevoeligheid een kracht te maken.


Ook in jou is een enorme potentie aanwezig om je gevoeligheid in te zetten op allerlei terreinen van je leven. Zie je hoog gevoeligheid als een gave, maak er een kracht van.

Maar dat vraagt wel wat. Daarvoor moet je deze karaktereigenschap serieus nemen en ongecensureerd integreren in je leven. Precies weten wat je nodig hebt om je goed te voelen en hoe je kunt bijsturen als je overprikkeld bent. Je moet door en door begrijpen wie jij bent als hooggevoelig mens. En, never a dull moment, het is een voortdurende ontdekkingstocht!
 

Wil je niet alleen lezen maar ook zelf ervaren? Op 6 maart geven we weer een masterclass ‘Hooggevoeligheid in de biografie’!


Met onze expertise met het werken met het levensverhaal en onze eigen ervaring met hooggevoeligheid, krijg jij diepgaand inzicht in hoe hooggevoeligheid als een rode draad door jouw levensverhaal loopt.

Sandra Maks
Tips & inspiratie ontvangen?
SG Own account - Page generated in 0.0078 seconds